כאבי ברכיים אחרי ריצה

כאבי ברכיים היא תופעה שכיחה מאוד, אותה יחווה ברמה כזאת או אחרת כל אדם במהלך חייו. יחד עם זאת, כאבים בברך יכולים לנבוע ממגוון רחב של סיבות ובהתאם לכך גם עוצמת הכאב, משך הכאב ועוצמת הנזק האנטומי שעומד מאחוריו. כאבי ברכיים אחרי ריצה היא תופעה שכיחה למדי ומאחוריה עומדות מספר סיבות אפשריות. זה אולי המקום להזכיר שכאבים אלה לא חייבים להופיע אך ורק לאחר הריצה – הם יכולים להופיע גם במהלך הריצה, אחרי ספורט מסוגים אחרים, אחרי אימון או אפילו במהלך הליכה יומיומית רגילה. יחד עם זאת, ייחודם בכך שהם מופיעים בצורה מוגברת לאחר ריצה או אימון ספורט מאומץ.

כאבי ברכיים אחרי פעילות גופנית – מהן הסיבות?

כאמור, ישנן המון סיבות לכאבי ברכיים, בהתאם לנזק האנטומי שנגרם למפרק הברך ושבגינו מופיעים הכאבים. את המקרה הפרטי של כאבי ברכיים אחרי ריצה או כאבי ברכיים אחרי ספורט, ניתן לייחס למספר גורמים מרכזיים ואלו הם:

תסמונת מפרק פיקה ירך זוהי הסיבה השכיחה ביותר להופעת כאבי ברכיים אחרי אימון ריצה ומקורה בנזק לסחוס המצוי במפרק שבין פיקת הברך ובין הקצה התחתון של עצם הירך. תסמונת זו גורמת להופעת הכאב בחלק הקדמי של מפרק הברך בדמות כאבים בפיקה וסביבה.

  • חוסר יציבות של פיקת הברך – במקרה כזה, סובלת פיקת הברך מחוסר יציבות המאפשר לה לנוע תנועת יתר, בדרך כלל לכיוון החיצוני של מפרק הברך. תופעה זו נקראת גם פריקת פיקה אם כי לא מדובר לגמרי בפריקה, אלא בתנועה חדה של הפיקה, שעדיין נותרת במקומה. במצב זה יכולה אף להתפתח דלקת בברך וכמובן כאבים באזור הפיקה וסביבה.
  • כונדרומלסיה פטלה במקרה זה מדובר בתופעה שגורמת לפגיעה בסחוס שבין הפיקה ובין עצם הירך, במה שניתן לתאר כמעין שחיקת סחוס. גם במקרה זה, ההפרעה גורמת להתגברות החיכוך בין חלקי המפרק ולהופעת כאבים בחלק הקדמי של הברך, כמובן לאחר ריצה וכן במהלכה.
  • דלקת בגיד הפיקה – דלקת בברך היא תופעה שכיחה מאוד ובמקרה הספציפי של דלקת בגיד הפיקה, הסיבה לכך היא עומס יתר המופעל על גיד הפיקה. תופעה זו שכיחה במיוחד בקרב ספורטאים, במיוחד ספורטאים שהעיסוק הספורטיבי שלהם כרוך בעומס רב ופתאומי המופעל על הברך, למשל קפיצות לגובה, קפיצות למרחק וכן הלאה. את התופעה הזאת אתם עשויים אולי להכיר בשם "ברך קופצים".

אלו הן ארבע הסיבות הסיבות המרכזיות להופעת כאבי ברכיים אחרי ריצה, כאבי ברכיים בעת רכיבה על אופניים או פשוט כאבי ברכיים אצל ספורטאים. יחד עם זאת, ישנן כמובן הפרעות נוספות שיכולות לגרום לכאבים כאלה, אם כי אלו לא יתאפיינו דווקא לסיטואציה של אימון ספורטיבי או ריצה. כך למשל, שחיקת סחוסים יכולה בהחלט לגרום לכאבים עזים בזמן ביצוע פעילות ספורטיבית, אם כי כאבים אלה, גם אם בעוצמה נמוכה יותר, יכולים להופיע גם בזמן מנוחה, ירידה ועלייה במדרגות וכן הלאה.

גם קרע ברצועה יכול לגרום לכאבים בזמן פעילות ספורטיבית – הקרע, שיכול להופיע בדמות קרע ברצועה הצולבת או קרע במיניסקוס הוא קטן דיו בכדי לאפשר לרצועה להמשיך לתפקד, אך גדול דיו בכדי לפגום בתפקוד התקין של המפרק ולגרום לכאב. אפילו דלקת פשוטה יכולה להעלות את סף הרגישות של העצבים באזור המפרק ולגרום לכאבים במהלך ריצה ולאחריה, אך שוב, גם במקרה זה, כאבים אלה יכולים להופיע גם במצב של מנוחה מלאה.

דרכים להקלה על כאבי ברכיים

הקלה על כאבי ברכיים יכולה להיות מושגת בדרכים שונות ומגוונות, כשלכל מצב רפואי יש להתאים את דרכי הטיפול המתאימות. יחד עם זאת, ישנן כמה דרכי טיפול שיכולות להקל מאוד על הכאב, כמעט בכל הפרעה במפרקי הברכיים. דרכים אלה כוללות את הבאות:

  • חבישה אלסטית – התחבושת האלסטית מעניקה למפרק הברך יציבות רבה שכן היא מפעילה לחץ אחיד על המפרק מכל הכיוונים ובכך למעשה תומכת בו. כך למשל, במצב של תזוזת יתר של הפיקה, יכולה התחבושת האלסטית להגביל את תנועת הפיקה אפילו במידה זעירה, שיכולה להפחית מהכאב. מצד שני, ספציפית שמקרה של כאבי ברכיים אחרי ריצה, לא תמיד תוכל החבישה האלסטית לסייע ולעיתים אף תגרום להגברת הכאב. בכל מקרה, כדאי בהחלט לנסות לחבוש את הברך לפני הריצה ולבחון את השפעתה במהלך הריצה ולאחריה. אם זה עוזר, מצוין ואם לא, יוכל מידע זה לסייע גם באבחון ההפרעה הספציפית שגורמת לכאבים מלכתחילה.
  • מנוחה – מנוחה היא אולי הפתרון הטוב ביותר לכל הסוגים של כאבי ברכיים, במיוחד כאבים הנגרמים כתוצאה מעומס יתר על הברכיים. בהיבט זה, מומלץ להעניק למפרק הברך כמה שיותר מנוחה לאורך היום כולו וזה אומר כמה שפחות עמידה ארוכה, כמה שפחות פעילות ספורטיבית, עבודה פיזית או נשיאת משאות כבדים וכמובן הנחת הרגל על הדום או פרישתה על המיטה בכל עת שאפשר. זה עלול כמובן למנוע מכם את היכולת לבצע פעילות גופנית למשך פרק זמן מסוים, אבל מנוחה כזאת יכולה להיות שלב חשוב ומרכזי בהפגת הכאב ולא פחות מכך גם בפתרון הבעיה כולה, שתימנע את חזרת הכאב בעתיד – תלוי כמובן בסוג ההפרעה שבגינה נגרמים הכאבים מלכתחילה.
  • משככי כאבים – משככי כאבים הם פתרון מצוין, אבל לא יכולים להפוך לדרך טיפול. אתם לחלוטין לא רוצים להמשיך ולהעמיס על הברך שלכם רק מכיוון שגיליתם שמשככי כאבים מסוג מסוים, מפיגים לחלוטין את הכאב לאחר הריצה. ישנן הפרעות ברכיים שעצם הזנחתן, יכולה להוביל להחמרה בהפרעה האנטומית ואף להוביל בסופו של דבר לנזק בלתי הפיך אותו ניתן יהיה לפתור בהליך ניתוחי של ארטרוסקופיה ברך ואף החלפת ברך. על כן, גם אם משככי הכאב מסייעים לכם, השתמשו בהם באמת כאמצעי לשיכוך הכאב אך לא לפתרון הבעיה.

טיפול בכאבי ברכיים

טיפול בכאבי ברכיים יכול להשתנות מאוד ממקרה למקרה, בהתאם לגורם הכאב ובהתאם להפרעה האנטומית במפרק. במקרה של כאבי ברכיים אחרי ריצה, דרכי הטיפול יכולות לכלול טיפול שמרני המבוסס על טיפול בדלקת, פיזיותרפיה לחיזוק השרירים, הגידים והרצועות וכן טיפולים ביולוגיים שונים המיועדים לשפר את התפקוד של חלקי המפרק. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם לא ניתן להימנע מהליך כירורגי. כך למשל, אם גיד הפיקה שלכם רפוי מדי, ייתכן שיהיה צורך לבצע ארטרוסקופיה ברך בכדי לבצע מתיחה של הגיד ולהחזיר לו את היכולת לעגן את הפיקה במקומה. נזק לסחוס פיקה-ירך עלול גם הוא להתברר כנזק שאותו ניתן לתקן אך ורק במסגרת הליך כירורגי.

השלב הראשון בטיפול הוא כמובן אבחון של הבעיה עצמה. כאבי ברכיים בגיל צעיר נובעים בדרך כלל מסיבות לגמרי אחרות מאשר כאבים המופיעים בגיל מבוגר וקשורים יותר בשחיקה של הסחוסים ושחיקה של המפרק כולו. כך למשל, במצב של שחיקת סחוסים, זה לא יסתכם רק בכאבי ברכיים לאחר ריצה. במקרה כזה, אתם צפויים גם לחוות כאבי ברכיים בהליכה ואפילו כאבי ברכיים בעמידה ובמנוחה. אם אתם סובלים מכל סוג שהוא של כאבי ברכיים בגיל מבוגר, ולא משנה אם מדובר בכאבים לאחר ריצה בלבד, או בזמן מנוחה, אתם בהחלט רוצים להגיע לבדיקה אצל רופא על מנת לבחון את הסיבה לכאבים ולקבל את הטיפול הנדרש לפני שתחול החמרה במצב המפרק. כל זה נכון במיוחד אם אתם סובלים מכאבים כלשהם בברכיים למשך יותר משבועיים ברציפות.

כאבי ברכיים לצעירים הם שכיחים פחות מסיבות של שחיקה, אך שכיחים יותר מסיבות של פעילות ספורטיבית. אם אתם חווים כאבי ברכיים אחרי ריצה, ייתכן שאתם מעמיסים על מפרקי הברכיים שלכם יתר על המידה ועוד לפני שאתם בוחנים אפשרויות טיפול בבעיה, כדאי אולי להפחית מאוד את מידת המאמץ שאתם מפעילים על הברכיים ועל הגוף בכלל. ככלל, כאבי מפרקים המופיעים במהלך פעילות ספורטיבית הם העדות הטובה ביותר לכך שהפעילות הספורטיבית שלכם חורגת מהיכולת של הגוף שלכם לשאת אותה. זה לא אומר שלא תוכלו לבצע פעילות ספורטיבית בהיקפים כאלה, זה רק אומר שיהיה עליכם לחזק את הגוף שלכם בהדרגה ולא להפעיל עליו עומסים חריגים לפני שבניתם את היסודות הנדרשים לכך.

מה עושים עם הופעת הכאב?

ככלל, כאבי ברכיים יכולים להופיע ולהתפוגג כלעומת שבאו. לעיתים נדרשים להם מספר ימים כדי להיעלם, אך אצל רבים זה בדיוק מה שקורה ואין כל הצדקה להגיע לרופא בשל כך. כל עוד הכאבים אינם גורמים לכם לסבל וכל עוד הם אינם פוגעים בתפקוד היומיומי שלכם, אתם בהחלט יכולים לאמץ לעצמכם כמה טכניקות של טיפול עצמי ובראשן מנוחה לברך עד יעבור זעם. יחד עם זאת, אם הכאבים נמשכים מעבר לשבועיים, זה אולי השלב בו אתם רוצים ליצור קשר עם רופא המשפחה או אורתופד ולהציג לו את הבעיה. במידה ויתגלו סממנים לדלקת, ייתן לכם הרופא טיפול מתאים.

כפי שפרטנו קודם לכן, גם במקרה של כאבי ברכיים אחרי ריצה, לכאבים אלה יכולות להיות סיבות שונות ואף רבות ומגוונות. על כן, לא ניתן להפוך את סוג התלונה (כאבים אחרי ריצה) לאבחנה עצמה ויש לאבחן בדיוק מה גורם לכאבים אלה. אבחון זה עשוי לדרוש מבחנים פיזיים שונים, צילומי רנטגן ובמקרים מסוימים גם טכניקות הדמיה מתקדמות יותר כדוגמת סי.טי.

מדוע חשוב מאוד שלא להזניח את הבעיה?

כאבי ברכיים המופיעים למשך פרק זמן משמעותי ללא כל טיפול, יכולים בהחלט להוביל להתדרדרות במצבו של מפרק הירך ואף להוביל לנזקים בלתי הפיכים, אותם ניתן יהיה לתקן אך ורק באמצעות התערבות כירורגית. כך למשל, כפי שציינו קודם לכן, אחת הסיבות להופעת כאבי ברכיים אחרי ריצה היא תסמונת מפרק פיקה-ירך, במסגרתה נגרם נזק כלשהו לסחוס שבין הפיקה ובין קצה עצם הירך. הכאבים במקרה כזה הם לא רק תוצאה של פגיעה אנטומית אלא גם תמרור אזהרה שאין להתעלם ממנו. התעלמות מהכאבים תוך הישענות על תחבושות אלסטיות ומשככי כאבים בזמן שאתם ממשיכים להעמיס על מפרק הברך עם ריצה מאומצת או אימונים בעומס גבוה, יכולות לגרום להחמרת הנזק לסחוס עד לרמה כזאת שתגרום לבעיות מגוונות כמו פריקת פיקה, פגיעה בעצם הירך, שבר בפיקה, נעילת ברך ועוד שורה של מצבים שכלל אינם קשורים בבעיה המקורית, אך יכולים להיות התוצאה של הזנחה. על כן, בכל מקרה של כאבים עזים, בעיה בתפקוד או כאבים כלשהם הנמשכים יותר משבועיים, חשוב מאוד להגיע לבדיקת רופא ולהמשיך משם על פי הוראותיו.

אפשר לשים סוף לכאב!

התייעצו עם המומחים שלנו

אולי יעניין אותך גם?

אולי יעניין אותך גם?

החלפת ברך

מפרק הברך מחבר בין עצם הירך מלמעלה ועצם השוק מלמטה ונתמך על ידי שורה של גידים, רצועות, סחוסים ומיניסקוסים. מבין כל מפרקי הגוף, מפרק הברך

להמשך קריאה »

פריקת פיקה חוזרת

אם אתם סובלים מפריקה חוזרת של הפיקה, אתם לגמרי לא לבד. פריקת פיקה חוזרת היא תופעה אופיינית ומוכרת אצל אנשים שחוו פריקת פיקה אקוטית ראשונה

להמשך קריאה »

פריקת פיקה

פיקת הברך היא עצם צפה בעלת מבנה גרמי המאפשר לה להתחבר במעין תצורת זכר ונקבה למבנה הגרמי של קצה עצם הירך. הפיקה מעוגנת למקומה באמצעות

להמשך קריאה »

כאבים בפיקה

כאבים בקדמת הברך היא תופעה שכיחה מאוד בעיקר בקרב צעירים ובעיקר בקרב צעירים העוסקים בפעילות ספורטיבית, לרבות אימוני כושר בחדר כושר. כאבים אלה נובעים מבעיה

להמשך קריאה »