כאבי ברכיים אחרי אימון

כאבי ברכיים יכולים להופיע כך סתם בלי שום התראה מוקדמת והם יכולים כמובן להופיע לאחר פציעה, חבלה או עומס יתר שהופעל עליהן ביודעין. כאבי ברכיים אחרי אימון הוא מצב בו אנו מזהים את התפתחות הכאב ספציפית לאחר אימון ספורטיבי ובכלל זה ריצה, אימון כושר וכל פעילות ספורטיבית וגופנית אחרת. במקרה זה, ניתן למקד את גורמי הכאב סביב מספר בעיות אפשריות, עליהן נפרט מיד, אך חשוב לזכור שכאבים המופיעים לאחר אימון, יכולים להופיע גם מסיבות אחרות, במיוחד אם הכאבים אינם קשורים לעצם ביצוע האימון.

כאבי ברכיים אחרי ספורט – ממה הם נגרמים?

ישנן כמובן המון סיבות לכאבי ברכיים, אך במצבים של הופעת כאבי ברכיים אחרי ריצה או כאבי ברכיים אחרי פעילות גופנית בכלל, ניתן למנות מספר גורמים ספציפיים, המשקפים בעיה אנטומית ייחודית במפרקי הברכיים:

  • תסמונת מפרק פיקה ירך – מפרק הברך מהווה את נקודת החיבור בין עצם הירך ועצם השוק, כשבקדמת המפרק ממוקמת פיקת הברך. בין כל אחד מאלה ישנו סחוס, המתפקד כבולם זעזועים ומסכך את החיכוך בין העצמות. תסמונת מפרק פיקה ירך היא בעיה הנובעת מנזק לסחוס שבין הפיקה ובין הקצה התחתון של עצם הירך ואשר גורמת להופעת כאבים בחלק הקדמי של הברך, במיוחד לאחר ריצה או אימון. בכל מקרה של כאבים בפיקה או כאבי ברכיים אצל ספורטאים, הופכת תסמונת זו לחשודה מרכזית.
  • חוסר יציבות של פיקת הברך – חוסר יציבות של פיקת הברך הוא מעין תת מצב של פריקת פיקה. במצב זה, הפיקה של הברך יכולה לנוע תנועות יתר, שחורגות מטווח התנועה הרצוי, מה שגורם לכאבים בגין פגיעה בעצבים, חיכוך בין חלקי המפרק, פגיעה בסחוס וכדומה. במצב זה יכולה להתפתח גם דלקת בברך, שתייצר בתורה מקור נוסף לכאב.
  • כונדרומלסיה פטלה – בעיה דומה מאוד לתסמונת מפרק פיקה ירך, הבאה לידי ביטוי בדמות שחיקת סחוס של הסחוס בין הפיקה ובין עצם הירך. שחיקת סחוסים היא בעיה שכיחה במפרקי הברכיים, בעיקר בגיל מבוגר, אך יכולה לגרום גם כאבי ברכיים בגיל צעיר, כאבים שיופיע בדרך כלל לאחר אימון ספורטיבי.
  • דלקת בגיד הפיקה – דלקת הנגרמת כתוצאה מהפעלת עומס יתר על גיד הפיקה ואשר יכולה להוביל להתפתחות מצב הקרוי "ברך קופצים". דלקת זו נגרמת כאמור, בעקבות עומס יתר המופעל על מפרק הברך, בדרך כלל בקרב ספורטאים במקצועות הקפיצה (לגובה, למרחק, כדורסל וכן הלאה).

אם אתם סובלים מהופעת כאבי ברכיים בעת רכיבה על אופניים, לאחר אימון, לאחר ריצה או לאחר כל פעילות גופנית אחרת, ייתכן מאוד שאתם סובלים מאחת מתוך ארבע הבעיות שמנינו לעיל. יחד עם זאת, כאבי ברכיים אחרי אימון יכולים להיות תוצאה גם של דלקת פשוטה בברך, שמקורה בעומס המופעל על מפרק הברך במהלך האימון. בגילאים מבוגרים, כאבים אלה יכולים להופיע לאו דווקא אחרי אימון מאסיבי – כאבי ברכיים בהליכה או אפילו כאבי ברכיים בעמידה למשל, יכולים להעיד גם הם על אחת מארבע הבעיות שמנינו לעיל. כמו כן, בגילאים מבוגרים, מצבים מורכבים יותר כמו שחיקת סחוס, יכולים גם הם להיות הגורם שעומד מאחורי הכאב, שעלול להופיע ביתר שאת אחרי אימון.

מתי צריך להגיע לבדיקת רופא?

ככלל, לא כל מקרה של כאבי ברכיים צריך להקפיץ אתכם אל הרופא ומצד שני, כאשר כאבי הברכיים הופכים לחלק ממציאות חייכם, אתם בהחלט רוצים להגיע בהקדם לרופא על מנת למנוע החמרה וגרימת נזק למפרק הברך. ככלל, פעילות גופנית מאומצת המאפיינת את הגילאים הצעירים, יכולה לגרור כאבי ברכיים לצעירים, לרוב בגין דלקת פשוטה, מתיחה או השפעה זמנית של השרירים על מפרק הברך. כאבים אלה צפויים לחלוף בדרך כלל בתוך ימים ספורים, במיוחד אם אתם מעניקים לרגל מנוחה מתאימה. יחד עם זאת, אם אתם סובלים מכאבים עזים, אם הכאב נמשך למשך יותר משבועיים ללא שיפור או אם הכאב גורם לסבל או להפרעה בתפקוד היומיומי, אתם בהחלט רוצים להגיע לבדיקת רופא משפחה, שיפנה אתכם על פי הצורך לרופא אורתופד וביצוע צילום ברכיים.

חשוב לזכור, שפעילות גופנית מאומצת, לבטח אצל אנשים המנהלים שגרת חיים המבוססת על פעילות כזאת, יכולה לגרום נזקים נוספים למפרק הברך ובכלל זה קרע ברצועה או קרע במיניסקוס – שני מקרים שמחייבים טיפול רפואי, הן בכדי להסדיר את הבעיה והן בכדי למנוע החמרה שלה וגרימת נזק בלתי הפיך למפרק. על כן, לא כל כאב ברכיים שנגרם אחרי אימון ראוי לפטור ככאב זמני שיחלוף בדומה לשרירים תפוסים. אם הכאב נשאר איתכם למשך תקופה של שבועיים ויותר, אתם בהחלט רוצים לבדוק את הדברים ולשלול כל בעיה יסודית כמו קרע ברצועה הצולבת, או נזק לסחוסים במפרק.

אתם לא צריכים לחיות עם הכאב – ישנן דרכים להקלה על כאבי ברכיים

בין שאתם סובלים מבעיה זמנית שצפויה לחלוף מעצמה בתוך פרק זמן מסוים ובין שמדובר בבעיה שמחייבת טיפול רפואי, הטיפול בבעיה צפוי לקחת זמן ובמהלכו הכאבים יישארו במקומם, גם אם ילכו וישתפרו אם הזמן. עד חלוף הבעיה והכאבים, כדאי להכיר מספר דרכים אפקטיביות להקלה על כאבי ברכיים, אותן אתם רוצים ליישם בקפדנות רבה בכדי לזרז את הריפוי במקסימום:

  • מנוחה – הפתרון הטוב ביותר בכל מקרה של כאבי ברכיים אחרי אימון, כאבי ברכיים אחרי ריצה, כאבי ברכיים בישיבה, כאבי ברכיים בלילה ואפילו כאבי ברכיים אחרי לידה, הוא מנוחה. במנוחה הכוונה היא להימנע עד כמה שניתן מיצירת עומס על מפרקי הברכיים – להימנע מפעילות ספורטיבית למשך זמן מה, להימנע מעמידה ממושכת ולהימנע מנשיאת משקלים כבדים. כמו כן, בכל הזדמנות מומלץ להרים את הרגל על הדום או לפרוש אותה במלוא אורכה על מיטה תומכת, בכדי להעניק למפרק מקסימום מנוחה. מנוחה זו מספקת לגוף הפסקה מההתמודדות עם העומס ומאפשרת לו להפעיל תהליכי ריפוי עצמיים.
  • תחבושת אלסטית – התחבושת האלסטית לוחצת על המפרק באופן אחיד מכל הכיוונים ומעניקה לו למעשה תמיכה לה הוא בהחלט זקוק בכל מקרה של כאבי ברכיים. את התחבושת האלסטית מומלץ לחבוש במיוחד כאשר אתם בתנועה ולבטח אם אתם נאלצים בכל זאת לקיים פעילות מאומצת, במהלכה תוכל התחבושת לתמוך במפרק ולהגביל את תנועתו. בזמן מנוחה, מומלץ להסיר את התחבושת ולאפשר זרימת דם מקסימלית באזור הברך. לחילופין, ניתן להחליף את התחבושת הייעודית לברך בתחבושת אלסטית יותר ודקה יותר, שתספק פחות תמיכה לברך אך תשמור על המפרק חם, מה שיוכל בתורו להקל על הכאב גם בזמן מנוחה.
  • משככי כאבים – משככי כאבים הם אינם פתרון לכאבי ברכיים ואתם לחלוטין לא רוצים להסתמך עליהם לאורך זמן. השימוש בהם הוא אך ורק בכדי להקל עליכם לשאת את הכאב, אך אין להם כל תרומה לריפוי או לטיפול בבעיה. ניתן להשתמש בכל סוגי המשככים המוכרים מסוג פרצטמול ואיבופרופן וכן במשככי NSAIDS, שמתאימים במיוחד לכאבי ברכיים.
  • שינוי אורח חיים – לפחות באופן זמני, מומלץ מאוד להפחית בנפח הפעילות ולהירגע. תזונה בריאה ושתייה מרובה יכולות תמיד לסייע. כמו כן, גם בטווח הארוך מומלץ לשנות את הרגלי האימון הספורטיבי שלכם ולבנות את הגוף בצורה מדורגת מבלי להחיל עליו עומסים שהוא אינו בנוי להם עדיין.

ואחרי שאמרנו את כל זה, ייתכן שהכאבים מהם אתם סובלים, לא יוכלו להיפטר מבלי לקבל טיפול רפואי, שמרני או כירורגי.

טיפול בכאבי ברכיים – מהם סוגי הטיפול הקיימים?

טיפול בכאבי ברכיים האופייניים לאחר אימון יכול להיות זהה לטיפול בכאבי ברכיים הנגרמים מסיבות אחרות לחלוטין. הטיפול ניתן בהתאם לבעיה האנטומית ולא בהתאם לתסמינים או מאפייני הופעתם. ככלל, השאיפה היא למקד את הטיפול באמצעים שמרניים שאינם כרוכים בהתערבות כירורגית ובכלל זה מתן זריקות סטרואידים להקלה על הדלקת, שימוש בתכשירים אנטיביוטיים וביולוגיים, פיזיותרפיה ושימוש באמצעים טכנולוגיים להקלה על דלקת. יחד עם זאת, במקרים מסוימים, לא ניתן להימנע ממהלך כירורגי לתיקון הבעיה בברך.

טיפול ניתוחי בברך מבוצע בדרך כלל באמצעות ארטרוסקופיה ברך, שהיא שיטת ניתוח זעיר פולשנית באמצעותה ניתן לבצע ניתוחים למתיחת גיד או רצועה, החלפת רצועה, החלפת ברך ועוד. במסגרת הניתוח, שיכול להתבצע גם בהרדמה מקומית או אזורית, מבוצעים שלוש נקבים באזור הברך, דרכם מוחדרים כלי ניתוח זעירים עם מצלמה וגוף תאורה, המאפשרים לרופא המנתח לבצע את הפעולות הכירורגיות הנדרשות בתוך מפרק הברך, מבלי לפתוח את הברך כולה. שיטת ניתוח זו מקצרת מאוד את הניתוח ומקלה מאוד על תהליך ההחלמה לאחר הניתוח, תהליך שיכול להיות לא פשוט במקרה של מפרקי הברכיים.

זה אולי הזמן להרגיע ולומר שבגילאים צעירים, וכאבי ברכיים אחרי אימון, הם כאבים אופייניים בעיקר למתאמנים צעירים, במרבית המקרים ניתן להימנע מהליך ניתוחי, כשהטיפול השמרני מאפשר ריפוי מלא של הבעיה. יחד עם זאת, בהתאם לנזק שנגרם למפרק ובהתאם לבעיה ממנה אתם סובלים ושבגינה מופיעים הכאבים אחרי האימון, ייתכן בהחלט שיהיה עליכם לעבור הליך ניתוחי בהיקף כזה או אחר. ככל שתקדימו לפנות לרופא ולקבל את הטיפול הנדרש, כך תוכלו להפחית את ההסתברות לצורך בהליך ניתוחי.

מה עושים לאחר שהופיעו הכאבים?

כבר בפעם הראשונה בה אתם חווים כאבי ברכיים אחרי אימון או ריצה, אתם רוצים להפסיק את שגרת האימון שלכם ולתת לברך שלכם לנוח למשך מספר ימים. במקרים רבים, די בכך בכדי לפתור את הבעיה ולאפשר לכם לחזור לשגרת האימונים שלכם כעבור מספר ימים. יחד עם זאת, גם בחזרה לאימונים רגילים, כדאי מאוד לחשב מסלול מחדש ולבנות תכנית אימונים מעודנת יותר, שאינה מפעילה עומס יתר על הגוף. כאבי ברכיים יכולים להוות סמן מצוין לכך שאתם מפעילים לחץ ועומס בלתי סבירים ובלתי רצויים על הגוף שלכם ואל לכם להתעלם מסמן זה. במידה והכאב אינו חולף, אתם רוצים להגביר את רמת המנוחה שאתם מעניקים לברך ולשקול שימוש בתחבושת אלסטית ומשככי כאבים. יחד עם זאת, אם הכאב נמשך יותר משבועיים, אתם רוצים להגיע לרופא המשפחה לביצוע בדיקה ראשונית.

רופא המשפחה יבצע בדיקה קלינית, בה הוא יתשאל אתכם לגבי חוויית הכאב שלכם. בהמשך לכך יפנה אתכם הרופא לבדיקת דם על מנת לבחון נוכחות של סממני דלקת בדם וסממנים אחרים שיכולים להיות קשורים לכאבי ברכיים. כמו כן, יפנה אתכם הרופא לביצוע צילום רנטגן של מפרקי הברכיים ומשם, על פי הצורך, יפנה אתכם לרופא אורתופד, שיוכל כבר להעניק לכם את כל סל הפתרונות הרלוונטיים לכם בהתאם לשיקול דעתו המקצועי. ככל שתפעלו מהר יותר לקבלת טיפול רפואי מתאים, כך תולכו להפחית את ההסתברות לפגיעה משמעותית באורח החיים שלכם ולהזדקקות להליך ניתוחי בהמשך הדרך.

אפשר לשים סוף לכאב!

התייעצו עם המומחים שלנו

אולי יעניין אותך גם?

אולי יעניין אותך גם?

החלפת ברך

מפרק הברך מחבר בין עצם הירך מלמעלה ועצם השוק מלמטה ונתמך על ידי שורה של גידים, רצועות, סחוסים ומיניסקוסים. מבין כל מפרקי הגוף, מפרק הברך

להמשך קריאה »

פריקת פיקה חוזרת

אם אתם סובלים מפריקה חוזרת של הפיקה, אתם לגמרי לא לבד. פריקת פיקה חוזרת היא תופעה אופיינית ומוכרת אצל אנשים שחוו פריקת פיקה אקוטית ראשונה

להמשך קריאה »

פריקת פיקה

פיקת הברך היא עצם צפה בעלת מבנה גרמי המאפשר לה להתחבר במעין תצורת זכר ונקבה למבנה הגרמי של קצה עצם הירך. הפיקה מעוגנת למקומה באמצעות

להמשך קריאה »

כאבים בפיקה

כאבים בקדמת הברך היא תופעה שכיחה מאוד בעיקר בקרב צעירים ובעיקר בקרב צעירים העוסקים בפעילות ספורטיבית, לרבות אימוני כושר בחדר כושר. כאבים אלה נובעים מבעיה

להמשך קריאה »