כל הסיבות לכאבי ברכיים

אם כאבי הברכיים הופיעו אצלכם סתם כך בבוקר אחרי לילה שנכנסתם אליו ללא שום רמז לכאבי ברכיים, זה לגמרי נורמלי. כאבי ברכיים יכולים לצוץ משורה ארוכה של סיבות ולמעט חבלה או פציעה, הכאבים עצמם יכולים להתעורר בנפרד מהתהליך האנטומי שאחראי להם בעיתוי שנראה לנו אולי ספונטני, אבל לחלוטין לא כזה. הכרת כל הסיבות לכאבי ברכיים יכולה לסייע לכם להימנע מהם מלכתחילה, במיוחד אם אתם משתייכים לאוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה יותר לכאבים אלה, למשל ספורטאים או מבוגרים, ולכל הפחות, היא יכולה לסייע לכם להבין מה קורה לכם ולמה כואב לכם.

סיבות לכאבי ברכיים – הסיבות האנטומיות

כשבוחנים את המגוון הרחב של סיבות לכאבי ברכיים אפשר לזהות שני סוגים של סיבות, האחד אנטומי והשני תפקודי. הסיבות האנטומיות מתארות את הפגיעה הפיזית בפועל בברך, הפגיעה שבגינה נגרמים הכאבים. הסיבות התפקודיות הן הסיבות שהובילו לתהליך האנטומי, כלומר הפעולות או החוויות שאנחנו עברנו ושבגינן התעוררו הכאבים. אז לפני שנספר לכם על הסיבות התפקודיות, בואו נתחיל בסיבות האנטומיות לכאבי ברכיים:

דלקת בברך

דלקת בברך היא אולי הגורם מספר אחת לכאבים בברכיים, גורם שאף אדם כנראה לא יכול להשלים תקופת חיים שלמה מבלי לחוות אותו לפחות פעם אחת. הדלקת יכולה להתפתח מסיבות שונות, לרוב תנועות חריגות או עומס חריג שהופעל על הברך. הדלקת עצמו תתחיל להתפתח באופן מיידי אבל השלב בו היא מתחילה להכאיב לנו, יכול להגיע מאוחר יותר במונחים של שעות ואפילו ימים. הסיבה לכאב היא בעיקרה לחץ שמפעיל הגיד המודלק על העצבים העוברים באזור הברך. דלקת בגיד בברך יכולה להופיע במספר צורות ובכלל זה דלקת בגיד הפטלה שהיא הדלקת השכיחה ביותר, אוסטאוארתריטיס שהיא דלקת ניוונית של המפרקים אותה אנו מכירים יותר בתור שחיקת סחוס, דלקת מפרקים שגרונית שהיא מחלה אוטואימונית שפוגעת במפרקי הגוף, גאוט שהיא סוג של דלקת הפוגעת במפרקי הגוף התחתונים ובכלל זה במפרק הברך ולבסוף דלקת זיהומית.

פגיעה מכאנית

פגיעה מכאנית של הברך באה לידי ביטוי בשלוש צורות מרכזיות:

  • פריקת פיקה – פיקת הברך מעוגנת למקומה באמצעות שני הגידים העוברים בברך, גיד הפטלה וגיד שריר הירך הארבע ראשי. כאשר אחד או שני הגידים רפויים מדי, הם מאבדים את האחיזה בפיקה, שיכולה להחליק ממקומה במצב הקרוי פריקת פיקה ויכול גם לעורר כאבים בפיקה ובסביבתה.
  • נעילת ברך – נעילת ברך נגרמת בדרך כלל בעקבות התנתקות של חלקיק עצם או סחוס אל תוך חלל המפרק, כשהחלקיק "נתקע" במקום מסוים ופוגע בתפקוד של המפרק כולו. במקרה כזה לא נוכל ליישר את הברך במצב הקרוי נעילת ברך.
  • קרע במיניסקוס – המיניסקוס הוא למעשה הסחוס של הברך. בברך ישנם שני מיניסקוסים שהם שני אברונים בדמות סהרון ואחראים על בלימת זעזועים ומניעת החיכוך בין עצם השוק והירך באזור המפגש שלהן בברך. בגילאים מוקדים המיניסקוסים הם בשרניים ועבים, אך הולכים ונשחקים עם הגיל וחשופים יותר לפגיעה בדמות קרע במיניסקוס או קרע במיניסקוס המדיאלי (הפנימי).

פציעה או חבלה

פציעה או חבלה יכולה כמובן לגרום לכאבים בכל אזור של מפרק הברך ובסביבתו. פציעה כזאת יכולה להוביל למספר סוגים של פגיעות במפרק:

  • שבר – שבר בפיקה או שבר של עצם הירך או עצם השוק באזור החיבור ביניהן, הלוא הוא מפרק הברך
  • קרע ברצועה – את מפרק הברך מייצבות ארבע רצועות מכל עבר. פציעה או חבלה בברך יכולה להוביל למצב של קרע ברצועה הצולבת (הרצועה הקדמית או האחורית בברך) או קרע ברצועה הקולטרלית (אחת משתי הרצועות שבצידי הברך)

כאבי ברכיים יכולים להופיע מסיבות נוספות הכוללות את הבאות:

  • הריון ולידה – בתקופת ההיריון עולה מאוד משקל הגוף ואיתו עולה גם העומס על הברכיים, מה שעלול להוביל להתעוררות כאבי ברכיים בהריון, במיוחד בשלבים המתקדמים שלו. כאבי ברכיים אחרי לידה נגרמים בדרך כלל בגלל התאקלמות הגוף לשינויים במשקל הגוף, שינויים שמשפיעים ולו במעט, גם על תפקוד הברך.
  • אוסגוד שאלטר – כאבי ברכיים הנגרמים כתוצאה מתהליך הגדילה הטבעית של מערכת השלד אצל בני נוער. כאבי ברכיים אצל מתבגרים, הנגרמים בגין תופעה זו, הם נורמליים לחלוטין ויחלפו מעצמם.

ישנן סיבות נוספות להופעת כאבי ברכיים כמו כאב באחד המפרקים הסמוכים (מפרק הירך, מפרק הקרסול) שמקרין על מפרק הברך, הסינדרום הפטלו פמורלי שנגרם בעקבות חיכוך גיד הפטלה בפיקת הברך בזמן פעילות גופנית וסיבות נוספות, שכוללות גם מחלות רקע קשות ומחלות עצם כלליות.

הסיבות התפקודיות לכאבי ברכיים

אחרי שפירטנו את הפגיעות האנטומיות, שעלולות לגרום לכאב במפרק הברך, כעת נתמקד בסיבות התפקודיות, שכוללות למעשה את כל הפעולות והחוויות, שעצם התרחשותן יכולה לגרום לבעיות האנטומיות אותן פירטנו לעיל ולעורר את הכאבים בברכיים.

  • גיל – גיל הוא אחד הסיבות המרכזיות להופעת כאבי ברכיים, בעיקר סביב הסוגיה של שחיקת סחוסים. מן הסתם, ככל שאנו מתבגרים, הולכים רכיבי המפרקים בגוף ונחלשים ובכלל זה הרצועות, הגידים והסחוסים. אפשר לומר שבגילאים מבוגרים, החל מגיל 50 וביתר שאת החל מגיל 65, עם הופעת כאבי ברכיים שחיקת סחוס היא החשודה המרכזית, אם כי לא הבלעדית.
  • עומס חריג – הפעלת עומס חריג על מפרק הברך היא הסיבה המרכזית להתפרצות דלקת בברך ולעיתים להיווצרות קרע ברצועה. עומס זה יכול להיווצר בגין פעילות ספורטיבית מאומצת ו/או ממושכת, תנועה חדה שביצענו במהלך ריצה או אפילו בהתנהלות פיזית סבירה ויומיומית. סיבה זו שכיחה במיוחד אצל ספורטאים, שחקני כדורגל ומשחקי מגרש, ספורטאי אתלטיקה ועובדים בעבודות מאומצות.
  • פציעה/ חבלה – פגיעה ישירה במפרק הברך או בסביבתו, יכולה לגרום לסוגים שונים של פגיעות במפרק, החל מהתפתחות קרע ברצועה הצולבת או הקולטרלית, שבר, פריקת פיקה ועוד. במקרה כזה, הכאבים יתפתחו ביחס ישר להיקף וסוג הפגיעה והטווח יכול להיות רחב מאוד.
  • התבגרות – התבגרות הוא תהליך טבעי שאנו עוברים ובמהלכו מתפתח השלד שלנו בתהליך ארוך של גדילה רציפה. בשל כך, כאבי ברכיים אצל מתבגרים יכולים להיות שכיחים למדי, להופיע לסירוגין ולהיעלם מעצמם לאורך גיל ההתבגרות.
  • הריון ולידה, מחלות רקע, מחלות עצם יכולים גם הם להוות סיבות לכאבי ברכיים, כשכמובן בכל מקרה, סוג הכאב ועוצמתו יכולים להיות שונים מן הקצה אל הקצה.

טיפול בכאבי ברכיים

את הנושא של טיפול בכאבי ברכיים אפשר לחלק לשלושה סוגי טיפול: טיפול עצמי, טיפול שמרני וטיפול ניתוחי. ברוב המקרים, כאבי ברכיים יכולים לחלוף מעצמם עם טיפול עצמי נכון וברובם המכריע של המקרים, צפויים הכאבים להיעלם לאחר טיפול שמרני. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם נדרש גם טיפול ניתוחי כמוצא האחרון.

טיפול עצמי

טיפול עצמי בכאבי ברכיים מתמקד בפעולות שונות שאנו יכולים לעשות בעצמנו בכדי להקל על הכאב ולרוב גם להעלים אותו לגמרי. טיפול זה כולל את הבאים:

  • מנוחה – מנוחה היא ללא ספק הפתרון הטוב ביותר לכל כאב בכל מפרק בגוף ולבטח במפרק הברך, שחווה עומס רב ללא הרף. אם אתם סובלים מכאבי ברכיים, אתם רוצים בראש ובראשונה להעניק לברכיים שלכם מנוחה, לשבת בבית ולנוח, להרים את הרגל בצורה ישרה כשהרגל נתמכת לכל אורכה (למשל על גבי המיטה). במקרים רבים, מספיקה מנוחה כזאת למשך מספר ימים כדי לפתור את הבעיה.
  • משככי כאבים – משככי כאבים כמובן לא יפתרו את הגורם לכאב, אבל יסייעו לכם להפחית את הכאב. במצבים של כאבי ברכיים ניתן להשתמש במשככים המקובלים כמו נורופן, אדוויל או אקמול אך רצוי לפנות לרופא ולקבל מרשם למשככי NSAIDS כדוגמת ארקוקסיה או אטופן.
  • תחבושת אלסטית – התחבושת אלסטית מאפשרת לנו להפחית עומס ממפרק הברך, כאשר אין לנו את היכולת להעניק לה מנוחה מוחלטת. התחבושת היא תחבושת לחץ שנצמדת חזק למפרק ולמעשה תומכת בו ומגבילה את טווח התנועה שלו. החום שיוצרת התחבושת, מסייע גם הוא בהפחתת הכאב וזירוז הריפוי. מאחר ומפרק הברך הוא מפרק חזק וגדול, יש להשתמש בתחבושות אלסטיות עבות מתאימות, רצוי ייעודיות.

טיפול שמרני

טיפול שמרני בכאבי ברכיים כולל בתוכו כמובן את כל הפעולות שאנו מבצעים במסגרת הטיפול העצמי ואת כל הפעולות הרפואיות שניתן לבצע בכדי להוביל להקלה וריפוי ללא צורך בניתוח. טיפול זה כולל את הבאים:

  • אנטיביוטיקה וסטרואידים – מיועדים להילחם בדלקת וניתנים בצורה פומית (כדורים) או הזרקה לאזור הדלקת
  • חומצה היאלורונית – מסייעת בהגברת רמת הסיכוך במפרק, בהזרקה ישירה אל המפרק
  • פיזיותרפיה – תרגילי פיזיותרפיה מותאמים אישית
  • תזונה נכונה וכושר גופני – מאפשרים לזרז תהליכי ריפוי ולהקל על העומס המופעל על המפרק
  • טיפולים מתקדמים – ישנם טיפולים מתקדמים שונים, לרבות טיפולים ביולוגיים ואולטרה סוניים, המאפשרים להילחם במצבים של דלקת ואפילו במצב של שחיקת סחוס.

טיפול ניתוחי

הטיפול הניתוחי כולל בתוכו את הפעולות הכירורגיות הנדרשות על מנת להתמודד עם בעיות ברכיים. ניתוחי ברכיים מבוצעים היום בעיקר בשיטת ארטרוסקופיה ברך (ניתוח זעיר פולשני), במסגרתה לא מבוצעת פתיחה של כל מפרק הברך, אלא מבוצעת חדירה לברך דרך חורים קטנים המבוצעים באזור, דרכם מוחדרים כלי ניתוח זעירים לביצוע הפעולות הכירורגיות הנדרשות בתוך המפרק. טיפול ניתוחי זה הוא מחויב המציאות במקרים של פציעות, מתיחת גידים רפויים, תיקון קרע ברצועה ואפילו החלפת ברך או החלפה של חלקים ספציפיים במפרק הברך.

ככלל, טיפול בכאבי ברכיים יתחיל תמיד בטיפול שמרני, אותו ננסה למשוך לאורך כמה שיותר זמן, כל עוד הכאבים נשלטים והתפקוד ואיכות החיים אינם נפגעים בצורה משמעותית. יחד עם זאת, ובמיוחד במקרים של שחיקת סחוסים אצל מבוגרים, ישנם מקרים בהם אין עוד לאן להתקדם עם הטיפול השמרני ואז עולה הצורך במעבר לשלב הניתוחי. בשלב זה, ניתן לבצע תיקונים של הסחוס בברך, שיוף עצמות השוק ו/או הירך ובמקרי קיצון גם החלפת ברך מלאה במסגרתה מותקן תותב מלאכותי, המחבר בין עצם הירך ועצם השוק ולמעשה עוקף את המנגנון הטבעי של מפרק הברך ולמעשה הופך לברך החדשה של המטופל.

לסיכום, ישנן סיבות רבות שבגינן עלולים כאבי ברכיים להופיע ולא מכולן ניתן להימנע, אך בהחלט תמיד ניתן להיזהר, במיוחד כאשר אנו נמצאים ברמת סיכון גבוהה יותר, למשל בגין פעילות ספורטיבית או בגין גיל מבוגר. כאמור, במרבית המקרים יחלפו הכאבים בעצמם, אך בכל מקרה בו אתם סובלים מכאבי ברכיים חזקים, כאשר הכאבים נמשכים למשך יותר משבועיים או פשוט כשאתם מרגישים צורך בכך, מומלץ מאוד לפנות תחילה לרופא המשפחה שיבצע בדיקה ראשונית לרבות צילום ברך ובדיקות דם ועל פי הצורך, יפנה אתכם לרופא אורתופד להמשך טיפול. הזנחה של כאבי ברכיים יכולה להוביל להחמרה במהירות רבה למדי ולשם אתם לא רוצים להגיע – על כן, לעולם לא להזניח כאבי ברכיים.

אפשר לשים סוף לכאב!

התייעצו עם המומחים שלנו

אולי יעניין אותך גם?

אולי יעניין אותך גם?

החלפת ברך

מפרק הברך מחבר בין עצם הירך מלמעלה ועצם השוק מלמטה ונתמך על ידי שורה של גידים, רצועות, סחוסים ומיניסקוסים. מבין כל מפרקי הגוף, מפרק הברך

להמשך קריאה »

פריקת פיקה חוזרת

אם אתם סובלים מפריקה חוזרת של הפיקה, אתם לגמרי לא לבד. פריקת פיקה חוזרת היא תופעה אופיינית ומוכרת אצל אנשים שחוו פריקת פיקה אקוטית ראשונה

להמשך קריאה »

פריקת פיקה

פיקת הברך היא עצם צפה בעלת מבנה גרמי המאפשר לה להתחבר במעין תצורת זכר ונקבה למבנה הגרמי של קצה עצם הירך. הפיקה מעוגנת למקומה באמצעות

להמשך קריאה »