שחיקת סחוס בברך לצעירים

שחיקת סחוס היא בעיה אופיינית למבוגרים מעל גיל 65, אלא שהיא לחלוטין לא בלעדית לאוכלוסייה המבוגרת. השכיחות של שחיקת סחוס בברך לצעירים היא כמובן נמוכה לאין שיעור, אך היא קיימת. מהו הגורם להתפתחות שחיקת סחוס בברך בגיל צעיר? האם מצב זה ניתן לריפוי בצורה שמרנית בלבד? האם מדובר במצב דומה לשחיקת הסחוסים הניוונית האופיינית לאנשים מבוגרים? את התשובות לשאלות אלו ועוד, תוכלו למצוא ממש כאן בשורות הבאות.

לפני הכל, מה זה שחיקת סחוס בברך?

במיוחד כשמדברים על שחיקת סחוס בברך אצל צעירים, כדאי וחשוב להסביר מה זה אומר, שכן מדובר בשני מצבים רפואיים מעט שונים בין צעירים למבוגרים. שחיקת סחוס בברך במובן הקלאסי שלה, נקראת גם אוסטאוארתריטיס או דלקת מפרקים ניוונית. הסחוסים מרפדים את קצות העצמות בגוף בכדי להבטיח תנועה חלקה ונטולת חיכוך, כאשר שתי עצמות או יותר נעות זו כנגד זו. תנועה זו אופיינית כמובן למפרקי הגוף ובמקרה של מפרק הברך, מדובר בנקודת המפגש בין שלוש עצמות: עצם הירך, עצם השוקה ופיקת הברך. בכל תנועה שאנו מבצעים, עצמות אלה נעות זו כנגד זו והסחוסים שלהן מאפשרים תנועה חלקה ונטולת חיכוך, כמו גם בלימת זעזועים.

יחד עם זאת, ככל שהתנועה רבה ואינטנסיבית יותר, כך הסחוסים נשחקים יותר. לאורך החיים ישנו תהליך קבוע של שחיקת סחוסים ובנייה שלהם מחדש, אלא שבגיל מבוגר, המאזן מתהפך ואנחנו נשארים עם שחיקה נטו של הסחוסים. במצב זה, יוזם הגוף דלקת בברך בכדי להתמודד עם הבעיה של חיכוך בין העצמות. תהליך דלקתי זה יוצר כאבי ברכיים שיכולים להיות חזקים ולרוב כרוניים וכן מעודד צמיחה של זיזים ובליטות בקצות העצם כמעין ניסיון לכפר על הפגיעה בעצם בגין אובדן הסחוס. זאת הסיבה בגינה סימפטומים לשחיקת סחוס בברך כוללים גם עיבוי ועיוות של המפרקים.

במקרה של שחיקת סחוסים, הסימפטומים אמורים להיות רוחביים ולכלול כאבי ברכיים לאחר ריצה או כאבי ברכיים אחרי אימון כמו גם כאבי ברכיים בלילה או כאבי ברכיים במנוחה. כאבים יכולים להופיע בכל אזור הברך לרבות כאבים בפיקה, כאבים בצידי הברכיים או בחלק הקדמי והאחורי של המפרק ואפילו בעומק המפרק. בניסיון להתמודד עם הכאב הכרוני, צפוי המטופל לשנות את צורת הליכתו ולרוב לפתח צליעה מסוימת או לפתח "הליכה עקומה". זיהוי שינויים אלה בהליכה מהווה למעשה מרכיב מפתח באבחון הבעיה של שחיקת סחוס בברך.

המקרה הפרטי של שחיקת סחוס בברך לצעירים

שחיקת סחוס היא בעיקרה מחלה ניוונית, שהגורם המרכזי לה הוא גיל ולכן נדירה בקרב צעירים. ובכל זאת, שחיקת סחוס יכולה להתרחש גם אצל צעירים ובמיוחד בקרב ספורטאים. בעיה זו מתעוררת אצל צעירים בעיקר עקב פציעה, חבלה או תאונה ולכן התהליך האנטומי שמתרחש הוא לא בדיוק שחיקה הדרגתית של הסחוסים, אלא פגיעה בסחוסים כמו למשל קרע במיניסקוס, שבר בדיסקית הסחוס וכן הלאה. שחיקת סחוס הדרגתית קלאסית היא נדירה מאוד אצל צעירים, אך יכולה להיגרם עקב עומס חריג רב על הברך בגין פעילות ספורטיבית או עבודה פיזית קשה. במקרה זה, מאחר ובגיל צעיר הסחוס יודע לשקם את עצמו, מנוחה והפחתת העומס על הברכיים יכולות להסדיר את הבעיה לאורך זמן. יחד עם זאת, שחיקת סחוס הנובעת מפציעה, קרע כלשהו כמו קרע ברצועה או במיניסקוס, אינה ניתנת לטיפול בצורה שמרנית ומחייבת התערבות כירורגית.

מה עושים? טיפול בשחיקת סחוס בברך

במקרה של שחיקת סחוס ניוונית קלאסית בגיל מבוגר, הטיפול הוא בעיקרו שמרני ומתבסס על הפחתת משקל וחיזוק השרירים במטרה להקל את העומס על מפרקי הברכיים ולחזק את השרירים התומכים בהם. במקביל, על המטופל לבצע תרגילי פיזיותרפיה ואפוסתרפיה, שמיועדים להסדיר את השימוש הנכון בשרירי הרגליים בכדי לספק למפרקי הברכיים את התמיכה הנדרשת. מנוחה רבה, הימנעות מעומס על הברכיים, שימוש במשככי כאבים ותחבושות אלסטיות מהווים גם הם חלק מרכזי בתהליך הטיפול. במקרים בהם קו טיפול ראשוני זה כושל, יעבור המטופל לקו טיפול משני הכולל הזרקות תוך מפרקיות של סטרואידים וקורטוסטרואידים המיועדים לנגוד את התהליך הדלקתי בברך. יחד עם זאת, ריפוי שחיקת סחוס בגיל מבוגר אינו אפשרי ללא הליך ניתוחי.

דברים אלה נכונים במידה רבה גם עבור צעירים, אלא שבמקרה של שחיקת סחוס בברך לצעירים, אפשרויות הטיפול הכירורגי מגוונות יותר וזמינות יותר מאשר בגיל מבוגר. הליכים כירורגיים בברך מבוצעים בשיטת ארטרוסקופיה, כלומר ניתוח זעיר פולשני שמייתר את הצורך לפתוח את כל הברך ומאפשר לחדור אל המפרק דרך מספר חורים ברקמה החיצונית של הברך. ניתוח לטיפול שחיקת סחוס בברך מבוצע למספר מטרות אפשריות:

  • קידוח של האזור הפגוע במטרה לעודד ייצור של תאי דם באזור לצורך בניית רקמה חליפית לסחוס שנפגע. המדובר ברקמה שמסייעת בבלימת זעזועים אך לא ברקמת סחוס אותנטית ולכן זו, נוטה להישחק בצורה מואצת יותר מסחוס רגיל
  • השתלה של מקטעי סחוס במטרה לעודד צמיחה של סחוס טבעי באזור הפגוע
  • שחזור של הסחוס באמצעות השתלת תאי סחוס שגודלו בתנאי מעבדה על בסיס דגימה שנלקחה מברכו של המטופל
  • החלפת ברך חלקית או מלאה – החלפה של חלקים במפרק הברך או של מפרק הברך כולו במטרה להוציא את הסחוס הטבעי הפגוע מן המשוואה ולמעשה להפוך את מפרק הברך לתותב מלאכותי שמתפקד ללא סחוס כלל. ניתוח זה נדיר יותר אצל צעירים, אך נחשב לקו הטיפול האחרון עבור מבוגרים.

טיפול בכאב

עד כמה שהכאב יכול לפגוע באיכות חייו ואורח חייו של אדם מבוגר הסובל משחיקת סחוסים ניוונית, במקרה של שחיקת סחוס בברך בגיל צעיר, הפגיעה באורח ואיכות החיים היא גבוהה עשרות מונים. אדם צעיר זקוק לפעילות גופנית וצריך להיות פעיל ולקיים אורח חיים דינמי, מה שלא ממש מתאפשר במצב של כאבי ברכיים כרוניים. בהתאם לכך, במקרה של שחיקת סחוס אצל צעירים, תהליך ההתקדמות בין קווי הטיפול השונים הוא מהיר יותר עם חתירה לתיקון הבעיה בצורה כירורגית. בעוד שאצל מטופלים, השאיפה היא לשמר את המצב הקיים ולהקל על הכאב, אצל צעירים המטרה היא לתקן את הבעיה לחלוטין, על מנת להבטיח למטופל תוחלת חיים ארוכה ללא בעיות ברכיים שילוו אותו לאורך מרבית חייו הבוגרים.

בכל מקרה, עד לתיקון הבעיה בצורה כירורגית, אפשר להתמקד במשימה הספציפית של טיפול בכאבי ברכיים. טיפול זה מבוסס בעיקר על הפחתת משקל וחיזוק השרירים באמצעות אימוני כושר מינוריים ומעודנים. חולים מבוגרים נוטים להיכשל במשימה זו, אך עבור חולים צעירים מדובר במשימה ריאלית יותר, שלרוב מספיקה להתמודדות עם כל הסיבות לכאבי ברכיים. על פי הצורך, ניתן לבצע גם פיזיותרפיה להסדרת השימוש בשרירים לטובת תמיכה במפרק הברך וכמובן להרבות במנוחה וליטול משככי כאבים נוגדי דלקת מסוג NSAIDS.

ואחרי שאמרנו את כל זה, אם אתם סובלים מכאבים בברכיים, אם הכאבים הללו אינם חולפים מעצמם ואינם משתפרים ואם יש לכם סיבה טובה להאמין שמדובר בכאבים שנגרמו בעקבות פעילות ספורטיבית אינטנסיבית, חשוב לגשת לרופא בהקדם, על מנת להקל על תהליך הטיפול ולזרז את הריפוי המיוחל.

אפשר לשים סוף לכאב!

התייעצו עם המומחים שלנו

אולי יעניין אותך גם?

אולי יעניין אותך גם?

החלפת ברך

מפרק הברך מחבר בין עצם הירך מלמעלה ועצם השוק מלמטה ונתמך על ידי שורה של גידים, רצועות, סחוסים ומיניסקוסים. מבין כל מפרקי הגוף, מפרק הברך

להמשך קריאה »

פריקת פיקה חוזרת

אם אתם סובלים מפריקה חוזרת של הפיקה, אתם לגמרי לא לבד. פריקת פיקה חוזרת היא תופעה אופיינית ומוכרת אצל אנשים שחוו פריקת פיקה אקוטית ראשונה

להמשך קריאה »

פריקת פיקה

פיקת הברך היא עצם צפה בעלת מבנה גרמי המאפשר לה להתחבר במעין תצורת זכר ונקבה למבנה הגרמי של קצה עצם הירך. הפיקה מעוגנת למקומה באמצעות

להמשך קריאה »