קרע במיניסקוס המדיאלי

המיניסקוס הוא מבנה סחוסי בצורת סהרון (חצי ירח), הממוקם בתוך הברך במרווח שבין עצם הירך ועצם השוקה, הנפגשות בברך. למעשה, בתוך כל ברך ישנם שני מיניסקוסים, האחד ממוקם בלשכה הפנימית/ מדיאלית והשני ממוקם בלשכה החיצונית/ לטרלית של הברך. למיניסקוס תפקיד חשוב בבלימת זעזועים ופיזור עומסים במפרק הברך וכל פגיעה בו יכולה לפגוע, לעיתים באופן משמעותי, בתפקוד היומיומי. בשורות הבאות נדבר על המצב הספציפי של קרע במיניסקוס המדיאלי והשלכות הקרע לרבות כאבי ברכיים, פגיעה בתפקוד והתפתחות דלקת בברך.

קרע במיניסקוס המדיאלי – מה זה אומר ואיך זה קורה?

כאמור, בתוך מפרק הברך ישנם שני מיניסקוסים, האחד פנימי/ מדיאלי והשני חיצוני/ לטרלי. המיניסקוס הוא מבנה סחוסי שממלא מספר תפקידים ובראשם בלימת זעזועים, תמיכה בתנועה חלקה של עצם הירך ועצם השוקה זו כנגד זו בתוך המפרק, פיזור עומסים בתוך המפרק וכן פיזור אפקטיבי של נוזל הסיכוך של הברך. מאחר ושני המיניסקוסים נפרדים לחלוטין זה מזה, כל אחד מהם יכול לספוג נזק עצמאי לחלוטין ובכלל זה קרע במיניסקוס מדיאלי, שהוא השכיח יותר ביחס לשכיחות קרע במיניסקוס לטרלי. ככלל, ישנם שלושה גורמים אפשריים להיווצרות קרע במיניסקוס:

  • בלאי ושחיקה של המיניסקוס – היחלשות של סיבי הקולגן והרכיבים שבונים את המיניסקוס, יכולה לגרום לבלאי ניווני הדרגתי במיניסקוס עד כדי היווצרות קרע חלקי או מלא. גורם זה אופייני בעיקר לאנשים מבוגרים והוא יכול להוביל או להיות נלווה למצב של שחיקת סחוס בברך או בשמו הלועזי, אוסטאוארתריטיס.
  • עומסים פיתוליים וכוחות גזירה על מפרק הברך – עומסים פיתוליים הם עומסים שנוצרים בעקבות תנועה סיבובית חדה של הברך. עומס כזה תוך כדי נשיאת משקל כבד או למשל בנחיתה לא טובה מקפיצה, יכול לייצר כוחות גזירה שיכולים ברגע אחד לגרום לקרע חריף במיניסקוס. גורם זה אופייני בעיקר לצעירים ובמיוחד, צעירים העוסקים בספורט הכרוך בקפיצות, תנועות פתע ושינויי כיוון פתאומיים. כאבי ברכיים לצעירים ובמיוחד כאבי ברכיים אחרי אימון, שאינם חולפים ואינם משתפרים, יכולים להעיד על קרע במיניסקוס פנימי.
  • חבלה/ פציעה/ תאונה – כל מקרה של חבלה או פציעה ישירה בברך או ברגל, יכולה לגרום לקרע פתאומי ואלים במיניסקוסים, בגידים וברצועות הברך.

תסמינים לקרע במיניסקוס

המיניסקוס יכול להופיע בכל אחת מהברכיים או בשתיהן יחד והוא יכול להתרחש בעוצמות ותצורות שונות. כך למשל, ייתכן מצב של קרע במיניסקוס המדיאלי בברך ימנית או בשמאלית בלבד. הקרע יכול לגרום לכאבים באזורים שונים של הברך ובכלל זה כאבים בפיקה, כאבים בצדי או מאחורי הברך וכן כאבים תוך מפרקיים בעומק הברך. הקרע יכול להיות קרע מלא או להסתכם במצב של קרע חלקי במיניסקוס. עם היווצרות הקרע, יוזם הגוף תהליך דלקתי המיועד להתמודד עם הנזק המכאני שנגרם למפרק. תהליך דלקתי זה יכול לגרום לנפיחות, הצטברות נוזלים בברך, כאבי ברכיים וקושי בדריכה או כריעה – כל אלה מהווים תסמינים קליניים אפשריים לקרע במיניסקוס. כאשר הקרע הוא נרחב וגורם להיווצרות שבבי/ שברי מיניסקוס, שבבים אלה עלולים לחדור אל תוך מנגנונים מכאניים שונים במפרק ולגרום לנעילת ברך, חוסר יכולת ליישר את הברך, קושי בנשיאת משקל והעמסה על הברך ואפילו בהתגברות הנטייה למעוד. במקרים רבים, ילווה הקרע במעין תחושת צביטה בזמן יישור או כיפוף הברך ולעיתים תלווה גם בתחושת "קנאק" בברך.

טיפול בקרע במיניסקוס

הטיפול בקרע במיניסקוס, ממש כמו טיפול בכאבי ברכיים בכלל, יכול להסתכם בהליכים שמרניים או להגיע להליך ניתוחי לתיקון הנזק. גם במקרה של קרע במיניסקוס טיפול ללא ניתוח בצורה שמרנית הוא קו הטיפול הראשון ובמרבית המקרים גם זה שנותן את המענה המיטבי. הטיפול השמרני מיועד להניע תהליך של שיקום קרע במיניסקוס בעיקר באמצעות חיזוק שרירי הירכיים שהם המשפיעים המרכזיים על יציבות וחוזק מפרק הברך. בהתאם לכך, טיפול שמרני יכלול פעילות פיזיותרפיה, הפחתת משקל ואימוני כושר מותאמים עד כמה שזה מאתגר לבצע פעילות גופנית עם קרע במיניסקוס. במקרים בהם לא הצליח הטיפול השמרני לשקם את הקרע במיניסקוס, ישנה האופציה לערוך ניתוח ארטרוסקופיה לקרע במיניסקוס. ניתוח קרע במיניסקוס המדיאלי מבוצע בשיטת ארטרוסקופיה ברך, קרי ניתוח זעיר פולשני במסגרתו מבוצעים שני חתכים קטנים בקדמת הברך משני צידי גיד הפטלה, דרכם מוחדרים צינורות שמאפשרים למנתח לצפות בפנים הברך ולבצע את ההליכים הכירורגיים הנדרשים לתיקון הקרע.

ארטרוסקופיה היא טכניקת ניתוח מתקדמת, המיושמת גם בניתוחי החלפת ברך ואשר מקלה מאוד על תהליך הניתוח ומעבר לכך מקלה על תהליך ההחלמה. לאחר ניתוח ארטרוסקופיה של קרע במיניסקוס זמן החלמה ממוצע יהיה קצר משמעותית מאשר ניתוח פתוח שבו פותחים את הברך כולה בכדי לבצע את אותן פעולות. יחד עם זאת, לא כל קרע במיניסקוס המדיאלי יכול לעבור שיקום ובמיוחד כאשר מדובר בקרע נרחב שגורם להתפרקות המיניסקוס לשבבים רבים. המיניסקוס עשוי מרקמה דלה בכלי דם ולכן אין לו את היכולת להיבנות מחדש בצורה אפקטיבית ושיטתית כמו רקמות חיות אחרות בגוף. במקרים אלה בהם לא ניתן לשקם את המיניסקוס הקרוע, יבוצע בדרך כלל הליך של השתלת תותב מיניסקוס. במקרי קיצון ובמיוחד בגילאים מבוגרים, כאשר לקרע במיניסקוס נלווה גם מצב של שחיקת סחוסים בברך, סביר להניח שערוץ הטיפול הניתוחי הנבחר יהיה סביב החלפת ברך חלקית או מלאה.

ואחרי שאמרנו את כל זה, חשוב לזכור שטיפול שמרני המבוצע בנחישות ובהקפדה על הוראות הרופא, יכול בהחלט לשקם את הקרע במיניסקוס ולאפשר לכם להניח את האירוע מאחוריכם. זה דורש נחישות בהפחתת משקל ובחיזוק שרירי הרגליים, אבל זה בהחלט עדיף על כל הליך ניתוחי, שיכול להיות כרוך בזמן החלמה ארוך ולא תמיד מספק מענה מלא ומושלם.

אפשר לשים סוף לכאב!

התייעצו עם המומחים שלנו

אולי יעניין אותך גם?

אולי יעניין אותך גם?

החלפת ברך

מפרק הברך מחבר בין עצם הירך מלמעלה ועצם השוק מלמטה ונתמך על ידי שורה של גידים, רצועות, סחוסים ומיניסקוסים. מבין כל מפרקי הגוף, מפרק הברך

להמשך קריאה »

פריקת פיקה חוזרת

אם אתם סובלים מפריקה חוזרת של הפיקה, אתם לגמרי לא לבד. פריקת פיקה חוזרת היא תופעה אופיינית ומוכרת אצל אנשים שחוו פריקת פיקה אקוטית ראשונה

להמשך קריאה »

פריקת פיקה

פיקת הברך היא עצם צפה בעלת מבנה גרמי המאפשר לה להתחבר במעין תצורת זכר ונקבה למבנה הגרמי של קצה עצם הירך. הפיקה מעוגנת למקומה באמצעות

להמשך קריאה »