מהי בדיקת צפיפות העצם?

שיקום ברכיים אחרי שבר

האם תהיתם פעם, מהי בדיקת צפיפות העצם ומדוע היא חיונית?
אחת הבעיות, בהן עלולים להיתקל בהן ככל שאנו מתבגרים היא מחלת האוסטאופורוזיס.
לצפיפות העצם תפקיד חיוני בתפקוד גופינו, והיא עלולה להשפיע על היכולת לבצע אפילו משימות שגרתיות שביומיום. צפיפות עצם נמוכה עלול להביא לאוסטאופורוזיס
במאמר זה ננסה להביא לכם כמה שיותר מידע אודות בדיקת צפיפות העצם, מי נוטה במיוחד לצפיפות עצם ירודה, חשיבותה והאופן בו היא מתבצעת.

מהי צפיפות עצם

צפיפות עצם ידועה גם בשם צפיפות מינרלים בעצמות (BMD bone mineral density) – מתייחסת לכמות מינרל העצם לסנטימטר רבוע. צפיפות זו משקפת את חוזקן של העצמות. צפיפות עצם גבוהה מצביעה על עצם חזקה, וככל שתהייה הצפיפות גדולה יותר, כך היא תעיד על היותה חזקה יותר. לעומת זאת, צפיפות עצם נמוכה מרמז על דלדול עצם, ועלולה להגביר את הסיכון לשברים, ולאותת על מחלה כדוגמת אוסטאופורוזיס.

מתי יש צורך בבדיקת צפיפות עצם

ישנם מספר מקרים עיקריים, הנחשבים לגורמי סיכון, ובהם מומלץ לבצע את בדיקת צפיפות העצם.
מגדר : נשים – במיוחד לאחר גיל המעבר, בשל השינויים ההורמונליים, רגישות ומועדות יותר לאבדן צפיפות העצם. ההמלצה עבור נשים לעשות סקירה בגיל 60 ואם הכל תקין – אחת לחמש שנים.
גברים – מועדים מעט פחות ועל כן מומלץ לעשות את הבדיקה הראשונית בגיל 70
חשוב עם זאת לציין כי בשני המגדרים, מדובר על מקרים בהם אין ידע מוקדם על גורמי סיכון, או מקרים של שברים.
מחלות שונות – מחלות כליה, אנשים עם הפרעות אכילה, או דלקות מפרקים
תרופות – ישנן תרופות מסוימות ששימוש ממושך בהן עלול לגרום לירידה בצפיפות העצם.
גיל – ככל שאנחנו מתבגרים, באופן טבעי יורדת צפיפות העצם.
וגנטיקה

אז מהי בדיקת צפיפות עצם?

בדיקת צפיפות עצם, איננה בדיקה פולשנית או כואבת, אלא סוג של בדיקת רנטגן המודדת את כמות הסידן והמינרלים האחרים במקטע מסוים של העצם. בדרך כלל, תתמקד הבדיקה בירך ובעמוד השדרה, מאחר ואלה הם מקומות מועדים לשברים, במיוחד בגיל העמידה.

בדיקת צפיפות עצם היא כלי חיוני ואפילו קריטי לאבחון וניהול מצבים, גורמים ואירועים הגורמים, או עלולים לגרום לאובדן עצם, בין אם על ידי מתן תרופות, פיזיותרפיה ועוד. אין הגנה טובה יותר מאשר זיהוי מוקדם ובדיקת צפיפות העצם היא חלק חיוני בזיהוי המוקדם של דלדול עצמות.

התגוננות בפני אבדן צפיפות עצם

שמירה על תזונה מאוזנת ועשירה בסידן וויטמין D. פעילות גופנית קבועה וסדירה, הפחתת כמות האלכוהול ולוותר על העישון. 

לסיכום

בעיקרון, עלול כל אחד ללקות באבדן צפיפות העצם, אולם ישנם גורמי סיכון משמעותיים אצל חלקינו, להם עלינו להיות מודעים על מנת להימנע ממצבים עתידיים קשים. בדיקת צפיפות העצם תוכל ללמד אותנו על המצב לאשורו ולהביא לטיפול הנכון בהקדם.

למידע נוסף בנושא לחצו כאן

אפשר לשים סוף לכאב!

התייעצו עם המומחים שלנו

אולי יעניין אותך גם?

אולי יעניין אותך גם?

החלפת ברך

מפרק הברך מחבר בין עצם הירך מלמעלה ועצם השוק מלמטה ונתמך על ידי שורה של גידים, רצועות, סחוסים ומיניסקוסים. מבין כל מפרקי הגוף, מפרק הברך

להמשך קריאה »

פריקת פיקה חוזרת

אם אתם סובלים מפריקה חוזרת של הפיקה, אתם לגמרי לא לבד. פריקת פיקה חוזרת היא תופעה אופיינית ומוכרת אצל אנשים שחוו פריקת פיקה אקוטית ראשונה

להמשך קריאה »

פריקת פיקה

פיקת הברך היא עצם צפה בעלת מבנה גרמי המאפשר לה להתחבר במעין תצורת זכר ונקבה למבנה הגרמי של קצה עצם הירך. הפיקה מעוגנת למקומה באמצעות

להמשך קריאה »